Az 1900-as évek óta a következő felosztást használjuk a generációk jelölésére, valamint azok rövid összefoglalója: *
Z generáció: 1996-tól napjainkig. Általában ők a digital native generáció. Életük része a digitális platform, jobbára nem ismerik az analóg kommunikációs eszközöket. Tanulási folyamatuk, oktatásuk, médiafogyasztási szokásaik, eszközválasztásuk, életvitelük jelentősen eltér az előző generációktól. Kifinomult, szinte személyre szabott edukációs rendszerből jönnek, a technológia, a számitástechnika ismerete életük elválaszhatatlan része.
Az Y generáció (ipszilonok, „Ezredfordulós” generáció, milleneumi generáció) 1976 és 1995 között születettek. Egy új típusú nemzedék, melynek kialakulásában a technológia robbanásszerű fejlődése játszott szerepet. Önállóságra és szabad véleménynyilvánításra nevelték őket, munkahelyeiken nagy önbizalommal és szabadon élik az életüket és mondják el a véleményüket, (Nem jól tűrik a kritikát, nem jellemzi őket a "szakma iránti alázat" és a tekintély, a beosztás és a hierarchia feltétlen tisztelete) oldják meg a feladatokat. Jellemző rájuk az un. "Pán Péter szindróma": egy részük aktív munkavállalóként késleltetetten jelenik meg a munkapiacon. 25-30 éves felnőttek még a szülői otthonban élnek, igénybe veszik a szülői ház komfortját (főznek, mosnak rájuk, nincs rezsi terhük, zsebpénzt kapnak stb.), maguk eközben nem önálló felnőtt egzisztenciájuk megteremtésén dolgoznak. A generáció tagjai fogyasztás tekintetében felnőttként viselkednek (mindenre igényt tartanak), a termelés és felhalmozás tekintetében viszont gyerekként, azaz eltartottként számba vehetők. A fogyasztói társadalom alakítója és húzórétege, akik tökéletesen eligazodva a legújabb trendek között, a legpergőbb ritmusban élik az életüket. Elérhetőségük: kedvenc programjaik szponzorálása, a vírusmarketing, a peer-to-peer ajánlások, video és chat üzeneteken keresztül könnyedén érhetők el.
X generáció: 1965 és 1975 között születettek tartoznak. "Elveszett nemzedék", vagy a "kulcsos gyerekek". Erősen szkeptikus nemzedék, erős igénye van a biztonságos családi háttér kialakítására, hiszen szüleik mindig óvatosságra intették őket. Őket már nem jellemzi a háborús nélkülözés, de a szüleik tanításán keresztül attitűdben az óvatosság, viselkedésükben az edukációba vetett hit (A leginkább iskolázott generáció) és a biztonságra való törekvés, a megtakarítások és a stabilitás jelenik meg.
Baby boom-er: 1946 és 1964 között született emberek. (A pontos dátum meghatározása ennél a korcsoportnál elég nehézkes. Az USA adatait használjuk alapvetően)
Veterán generáció (Veteránok): Az 1920 és 1930. Törvénytisztelők, kissé konzervatívak, a változásokat kerülő, a két háború hatásai alatt álló nemzedék (WWI, WWII), preferálják a nemek közötti hagyományos felosztást, a rendezett munkahelyi és otthoni struktúrákat. A veteránok három további generációra oszthatók:
- Depression Era
- World War II
- Háború utáni nemzedék (E csoport részese volt a háború utáni gazdasági fellendülésnek, nagyra értékelik a biztonságot, a kényelmet és a megszokott mindennapi tevékenységüket a már megszokott környezetükben.
Források:
Tari Annamária: Y generáció, Jaffa Kiadó és Kereskedelmi KFT
* A korszakok évszám szerinti felosztása különböző értékelések és szemléletmódok mentén változhatnak.